Digitale marketing voor online bedrijven - 9 aandachtsgebieden

Digitale marketing is een essentieel onderdeel voor online bedrijven die willen groeien. Marketingstrategieën worden onder andere ingezet om een bedrijf verder te ontwikkelen, de afzetgebied te vergroten en om meer verkoop te realiseren. Om te bepalen welke online marketinginstrumenten je kunt inzetten, heb je eerst een strategisch marketingplan nodig.

Digitale marketing aandachtsgebieden MarsConnects

Table of Contents

Het opstellen van een strategisch marketingplan

Een effectief strategisch plan heeft een routekaart waarop te zien is hoe je je bedrijfsdoelen gaat behalen. Dit plan bevat duidelijke, meetbare en communiceerbare doelen die passen binnen je overall marketingdoelen. Het laat zien hoe je je doelgroep effectief benadert, wat je je zakelijke partners aan te bieden hebt en welke activiteiten worden uitgevoerd binnen een bepaalde tijd en binnen budget.

Voor de uitvoering van dit plan, kun je kiezen waarop je je wilt focussen als het om marketing gaat. In dit artikel bieden we je een aantal aandachtsgebieden van digitale marketing aan die je als eigenaar van een online webshop of website kunt inzetten.

Digitale marketing die je voor jouw bedrijf op het internet kunt gebruiken

1. SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Voor de vindbaarheid van je webshop of site is SEO de basis van je digitale marketingsplan. Hiervoor weet je hoe zoekmachines werken, waarnaar mensen op zoek zijn en hoe de inhoud van je site geoptimaliseerd kan worden. Een goede kennis van SEO en de werking van zoekmachines zal je helpen om je website voor maximale zichtbaarheid op het internet te structureren.

2. Waar ben je online zichtbaar: verdiende media en advertenties

Om je online bedrijf goed te runnen, is het belangrijk je weet waar jouw bedrijfsnaam op het internet vermeld wordt, welke social media kanalen je inhoud plaatst, waar de reviews gepubliceerd zijn, in welke fora over jouw product of dienst wordt gesproken, en waar je advertenties getoond worden. Actief controleren op online beoordelingen, bedrijfs- of merkvermeldingen, inkomende links en welke website-artikelen van jou gedeeld zijn, is onderdeel van je internet marketing strategie en je branding.

3. Gebruikerservaring en klantreizen

Om bezoekers naar je website of shop te krijgen, moet je weten wie zij zijn en welke problemen jij voor hen kunt oplossen. Ook ken je de verwachting die je bezoekers van je site hebben en weet je hoe je hieraan tegemoet kan komen. Gebruikerservaring en klantreizen hebben een holistische benadering nodig waarbij vele aspecten van marketing tezamen komen. De verwachtingen van bezoekers en hun ervaringen met jouw online bedrijf zijn nu en in de toekomst belangrijke onderdelen van je digitale marketingstrategie.

4. Digitale content marketing

Voor online marketing is goede content zo belangrijk geworden dat vele bedrijven hun (online) marketingteam hebben uitgebreid met SEO-experts, schrijvers, redacteuren, video-bewerkers, fotografen en grafische vormgevers. Het is afhankelijk van de grootte van je bedrijf en je budget, maar om je producten of diensten te promoten op het niveau dat je doelgroep vereist, heb je de beschikking over een aantal professionals nodig.

5. Concurrentieanalyse

Weet wie je concurrenten zijn en wat zij doen. Jouw bedrijf kan niet groeien als jouw klanten naar je concurrent gaan. Op het internet concurreer je met andere bedrijven voor de aandacht van je bezoekers – waaraan willen zij hun tijd besteden. Je concurreert niet alleen met het aanbod op je website, maar ook met publicaties op sociale netwerken en fora, video’s, podcasts, bedrijfsvermeldingen, influencer marketing, geofencing en augmented reality. Het is daarom belangrijk te weten wie je ideale klanten zijn en van welke mediakanalen zij gebruik maken. Je krijgt hier meer grip op door goede buyer persona’s op te stellen en goede concurrentieanalyses uit te voeren.

6. Online adverteren

Voor digitale marketing is het meestal goed om gebruik te maken van SEO-werkzaamheden om organisch gevonden te worden, als van betaalde advertenties. Om efficiënt met je budget om te gaan, is het goed om kennis te hebben van: advertentieplatforms prijsmodellen van CPC of CPM technologische mogelijkheden zoals ‘slim bieden’ soorten advertenties zoals tekst, afbeeldingen en video kennis van consumentengedrag. Goede kennis van het betaalde medialandschap is de basis van een goede strategie om je advertentiecampagnes uit te zetten. Het zorgt ervoor dat je eerder je doelen kunt behalen en voorkomt dat je je geld weggooit aan advertenties die niets opleveren.

7. Sociale media

Sociale platforms zijn nog steeds een belangrijk marketing instrument om gevonden te worden en klanten aan je te binden. Ook als je geen tijd wilt investeren aan een bepaald social mediakanaal, kun je wel een profiel aanmaken en een link naar je website plaatsen. Bedenk dat elk social media platform haar eigen bezoekers en netwerken kent. Pas je berichten hierop aan en reageer op reacties en de recensies die mensen plaatsen.

8. Basiskennis van analyses

Met een basiskennis van bijvoorbeeld Google Analytics heb je inzichten onder handbereik over welke pagina’s bezocht worden, of mensen klikken op bepaalde functies, of ze geïnteresseerd zijn in de inhoud of direct weer weggaan, en meer. Het geeft je informatie waarop je je online marketingstrategie kunt bouwen en je werkprocessen kunt aansturen.

9. AI en intelligente automatisering in realtime

Om diagnostische en voorspellende analyses te krijgen, moeten bedrijven verder kijken dan klantgedrag en concurrentie-analyses. Hiervoor worden steeds vaker Artificial Intelligence (AI), Business Intelligence en Intelligente Automatisering ingezet als onderdeel van digitale marketing. De verwachting voor 2022 is dat website inhoud, emailcampagnes en advertenties vaker in realtime gepersonaliseerd worden aangeboden. Klanten zullen vaker Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)- technieken kunnen ervaren waarin onze fysieke wereld wordt vermengd met een futuristische, virtueel universum.

Investeer in kennis en ervaring

We hebben deze lijst samengesteld om je te laten zien waaruit je marketingactiviteiten kunnen bestaan. Of je nu met SEO je content verbetert, je CTR-verhoogt, je een hogere ROI wilt of aan SEA (betaald adverteren) doet, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing.

Kennis en ervaring met SEO en marketing is voor elk bedrijf belangrijk. Wanneer je daar tijd voor hebt, kun je zelf een cursus online marketing volgen (een goede aanrader is Frankwatching) of je SEO en marketingtaken uitbesteden.  Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Heb je een webshop en je wilt meer bezoekers krijgen? Lees dan ook ons artikel  “Je website promoten – 7 Manieren om je website bekend te maken” met tips voor starters en voor de ervaren online ondernemers.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *