SEO Audit voor je Website en Online Shop
Een SEO Audit geeft je inzicht in het functioneren van je website, hoe het er aan de achterkant uitziet en hoe deze wordt ‘gelezen’ door zoekmachines. Je ziet ook waar het niet goed gaat als het gaat om SEO-tagging, paginasnelheid, duplicaten, servercodes, enz. Met een audit weet je waar je je site kunt verbeteren om deze zo optimaal mogelijk aan de server, zoekmachines en aan je website bezoekers te presenteren.

Wat is een SEO audit?
Een SEO audit verifieert of een website voldoet aan de eisen om goed te functioneren voor zowel bezoekers als zoekmachines. Het zorgt er ook voor dat je website beter bestand is tegen hackers en biedt suggesties voor SEO-optimalisatie. SEO-audits zijn om een aantal redenen belangrijk, niet in de laatste plaats dat Google regelmatig zijn algoritme wijzigt in overeenstemming met nieuwe AI-technologieën en nieuwe zoekpatronen.
Online zaken doen op basis van strategische en tactische inzichten
Het uitvoeren van een uitgebreide SEO audit is een essentieel startpunt voor elke ondernemer die winst wil maken met zijn online business. Deze SEO-audit vormt ook een goede basis voor een gedegen marketingplan. Het geeft je ook informatie over of de taken die je hebt uitgevoerd die de meest winstgevende resultaten opleveren of dat je dingen doet die niet gunstig zijn voor je online bedrijf. Een diepgaande SEO-audit laat jou online zaken doen op basis van zowel strategische als tactische inzichten.
Hoe belangrijk zijn SEO-audits?
Het is belangrijk om te weten hoe je website wordt gezien door zowel het publiek als door zoekmachines. Het uitvoeren van een grondige audit zal problemen aan het licht brengen die moeten worden opgelost. Een van de redenen waarom dit zo belangrijk is, is dat je ervoor wilt zorgen dat je bezoekers gemakkelijk door je site kunnen navigeren, dat ze snel kunnen vinden wat ze zoeken en dat de verkoop- en betalingsprocessen probleemloos verlopen. Bovendien voorkomt een audit dat je site een penalty van Google krijgt, omdat je per ongeluk iets doet dat in strijd is met de SEO-regels, waardoor je positie in de ranglijsten wordt geschaad.
Er zijn veel kleine details die kunnen resulteren in een penalty van Google. Als dat gebeurt, zakt je website naar een Google-zoekpagina die de meeste mensen negeren (de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste en tweede pagina van de zoekresultaten). Het kan zelfs zijn dat al je websites (als je er meerdere hebt) een penalty krijgen, omdat je als eigenaar bijvoorbeeld black-hat SEO hebt toegepast. In dat geval heb je de kans dat je websitepagina’s niet meer worden weergegeven op zoekpagina’s totdat je de problemen hebt verholpen.
Wat levert een SEO Audit op?
Het uitvoeren van een volledige SEO audit is een vrij ingewikkeld en technisch proces dat in toenemende mate moet voldoen aan het gebruik van Artificial Intelligence (AI) – RankBrain van Google.
Het kost tijd om de audit uit te voeren, de aanbevelingen te beschrijven en (indien gewenst) de acties te implementeren om een site perfect te laten functioneren. Zodra dit is gebeurd, heb je echter een site die zeer concurrerend kan zijn en waarme je een hoge ROI (return-on-investment, of winst op investeringen) verwachten. Zeker als je SEO-taken als vast onderdeel van je online presentatie implementeert:
- Minimaal één keer per week iets publiceren dat van uitstekende kwaliteit is en toegevoegde waarde heeft (zowel op je website als op social media).
- Je site krijgt relevante backlinks, en
- de meest relevante zoekwoorden zijn gebruikt met de intentie van je potentiële klanten (gebruikersintentie) in gedachten.
SEO-audits op maat: voor MKB en startende ondernemers
Wij bieden ook SEO-audits op maat aan. Voor de startende ondernemer die nog geen winst heeft gemaakt – en minder te besteden heeft – voeren wij een verkorte audit uit. Dit houdt in dat we de website doorzoeken om te kijken hoe zoekmachines je website ontvangen en we inventariseren de taken die jou op korte termijn winst kunnen opleveren (laaghangend fruit). Vervolgens geven we je aanbevelingen over wat je moet doen om deze gebieden te verbeteren. Als je niet weet hoe je dat moet doen, geef ons dan de opdracht om deze taken voor je uit te voeren.
Lees ons artikel “Een Website Audit Uitvoeren op Paginaniveau” als je zelf een audit wilt uitvoeren. Om de SEO-acties die daaruit resulteren te implementeren, kun je altijd ons bureau inschakelen.
Mobile first
Met SEO-audits voor start-ups en andere ondernemers zorgen we ervoor dat de basis van je website in orde is, zowel on-page (teksten, foto’s etc.) als technisch. Omdat – voor Google – de mobiele weergave van je website belangrijker is dan de weergave op desktops en laptops, kun je hieraan prioriteit geven. Google zal je website hoger rangschikken als deze goed werkt voor mobiele telefoons. Als je wilt dat wij de aanbevelingen van de audit rapportage implementeren, neem dan contact met ons op en wij zorgen ervoor dat je site soepel werkt op alle apparaten.
SEO audit op maat: voor de doorgewinterde ondernemers
Voor de ondernemer die al een tijdje langs de weg timmert en redelijk winstgevend is, voeren we graag een uitgebreide SEO-audit uit. Als het goed gaat met je bedrijf, wil je dat zo houden om je concurrentiepositie te behouden of als je denkt dat het tijd is om je bedrijf op te schalen. Dan heb je echt een website nodig die hoog kan scoren in de Google rankings zodat je kunt concurreren. Immers, hoe meer mensen je webpagina’s zien op de eerste pagina van Google Zoeken, hoe meer leads je kunt genereren.
Je SEO-taken uitbesteden levert je meer winst op dan wanneer je je eigen tijd daaraan gaat besteden.
Hoe hoger uw website scoort, hoe sterker de concurrentie is
Als je een succesvolle website hebt, krijg je te maken met hardere concurrentie: hoe hoger je scoort in de Google-ranking, hoe meer je moet doen om op die positie te blijven. Dan heb je professionele SEO-audits nodig van een SEO-expert: iemand die zeer goed weet hoe Google websites waardeert en waaraan ze moeten voldoen. Dit omvat natuurlijk zowel on-page als technische SEO. Een doorgewinterde SEO-er is ook op de hoogte van de veranderingen die Google regelmatig doorvoert, zodat de acties worden ondernomen om je website te optimaliseren volgens de nieuwste richtlijnen.
Onze uitgebreide SEO audit services
We bieden ook een pakket voor het uitvoeren van uitgebreide audits: een SEO-audit met een volledige crawl die een overzicht geeft van alle verbeterpunten van je website. We gaan vervolgens met deze problemen aan de slag om ervoor te zorgen dat je website technisch perfect is (op voorwaarde dat er geen problemen worden veroorzaakt door het gekozen web design dat fouten bevat die niet kunnen worden gewijzigd, of dat de server waarop de website draait niet beschikt over voldoende capaciteiten).
Goede SEO, maar geen wijzigingen op de site
We hebben ervaringen met een paar klanten die een zeer hoge SEO-score wilden, maar geen wijzigingen in de teksten, lay-out of navigatie toestonden. Dat is als vegetariër naar een BBQ gaan waar alleen vlees wordt geserveerd.
Een van de sites waaraan we werkten, had bijvoorbeeld geen headers en pagina’s met te weinig tekst (tin content). Er was helemaal geen SEO geïmplementeerd en toch wilden ze hoog scoren op de zoekpagina’s van Google. Omdat we weten dat we in dergelijke gevallen geen resultaat kunnen boeken, nemen we dergelijke opdrachten niet meer aan.
Iets wat werkt, daar blijven we van af. We kunnen echter het maximale uit de SEO-vereisten halen als je bepaalde delen van de site of inhoud wilt behouden zoals deze is. Om een goede SEO-score te halen, zijn er immers meer wegen die naar Rome leiden.
Als je twijfelt over het functioneren van jouw website en je wilt het verbeterd hebben zonder dat er te veel wijzigingen worden doorgevoerd, stuur ons dan de link naar je website, dan kunnen we een snelle blik werpen op de mogelijkheden.
Optimaliseer je website voor maximale winstgevendheid en om te concurreren met topsites
Neem contact met ons op om je plannen voor je website te bespreken en om te bepalen of je een verkorte of uitgebreide SEO-audit nodig hebt om je online bedrijf goed te laten scoren. We kunnen dan je doelen en wensen bespreken, zodat we je website kunnen optimaliseren voor maximale winstgevendheid en sterk genoeg is om te concurreren.