SEO trends voor online bedrijven in 2022

Voor de meeste online bedrijven is SEO in het afgelopen jaar een belangrijk aandachtsgebied geworden. SEO geeft cruciale inzicht in consumentengedrag voor alle delen van een onderneming: van management tot aan marketing, van SEA tot aan copywriters. In dit artikel gaat het over de belangrijkste SEO-trends en kansen voor websites en webshops voor 2022.

SEO trends voor online bedrijven in 2022 MarsConnects

SEO Trends in 2022

Hoe werkt SEO in 2022

In 2022 gaat het bij SEO voor online bedrijven om:

  • Google SEO-updates implementeren (E-A-T)
  • Business intelligence gebruiken voor trends in zoekopdrachten 
  • Organisatiebrede Integratie van SEO ervaringen en diensten

Deze aandachtspunten zorgen voor een sterk SEO waarmee je zorgt dat je met je website of e-commerce business kunt blijven concurreren. Hieronder geven we meer informatie over de genoemde SEO- taken.

Google SEO-updates implementeren

Met regelmaat past Google de zoekalgoritmes aan. Het is van belang om hiervan op de hoogte te blijven en de website hierop aan te passen. De impact van een Google update kan ook gevolgen hebben voor het strategisch SEO plan en het marketingplan.

In 2021 legde Google prioriteit op de gebruiksvriendelijkheid (UX) van een site en moesten websites voldoen aan de Core Web Vitals inclusief E-A-T. Deze updates zorgden voor een grotere vraag naar technische SEO.

E-A-T: Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (Betrouwbaarheid)

Met het invoeren van E-A-T- vereisten, wil Google frauduleuze websites tegengaan. Met name organisaties in de gezondheidszorg en bedrijven die financiële diensten aanbieden, kunnen grote negatieve effecten op mensen hebben als zij verkeerde informatie verspreiden. Daarom moeten deze sites voldoen aan E-A-T: expertise, autoriteit en trustworthiness (betrouwbaarheid).

  • Expertise: Correcte inhoud waaruit de deskundigheid van het bedrijf op dat gebied is op te maken.
  • Autoriteit: Je wordt als autoriteit op een bepaald gebied gezien wanneer andere experts in je branche jouw site of je naam (of je merk) als bron van informatie noemen of de inhoud van je site delen op social media.
  • Betrouwbaarheid: Je laat zien dat jouw bedrijf betrouwbaar is door o.a. een privacy beleid, betalingsvoorwaarden, retourbeleid, duidelijke productspecificaties, contactgegevens, etc. op je site te plaatsen. Ook reageer je adequaat op negatieve reviews en zorg je ervoor dat jouw site veilig te gebruiken is.

Je website SEO-proof met Core Web Vitals

De beste manier om te zorgen dat je bedrijfssite SEO-proof is en voldoet aan de Core Web Vitals, is door met een proactieve benadering zowel on page SEO als technische SEO te implementeren. Hierbij kun je denken aan:

  • Content creatie. Focus op de inhoud van pagina’s en categorieën (vooral van belang voor e-commerce sites).
  • De structuur van je website, inclusief navigatie en architectuur.
  • De laadsnelheid voor mobiel en desktop. AI-data, realtime inzichten en automatisering.

Automatisering van SEO helpt om sneller data te krijgen waarop besluiten genomen kunnen worden en om problemen met de website of met de rankings te verhelpen. Automatisering kan een bedrijf op drie niveaus helpen:

1. Monitoring en detectie

  • Afwijkingen in SERP-resultaten laten zien
  • Rapporteren over rankings en bezoekers
  • Links en backlinkprofielen implementeren
  • SEO-audits uitvoeren

2. Handmatige SEO

  • Gegevens verzamelen (wekelijks/maandelijks)
  • Onderzoek zoekwoordintentie
  • Interne link building
  • Optimalisatie inhoud

3. Inzichten en geautomatiseerde actie

  • Analyse van grotere datasets in realtime
  • Website audits
  • Concurrentie analyse
  • Oplossingen voor websitefouten
  • Besluitvorming in realtime

Business intelligence gebruiken voor trends in zoekopdrachten

Data en business intelligence zijn belangrijke factoren om de marketingprestaties te optimaliseren. Dit is voor vele bedrijven een belangrijke KPI (key performance indicator of in het Nederlands: kritieke prestatie-indicator), want dit leidt tot meer bezoekers op de website en meer verkoop.

Business intelligence helpt om trends in de voorkeuren van de consument te identificeren en deze zijn terug te zien in de data van de zoekopdrachten. Hiermee kan content worden gecreëerd die uitermate relevant is voor de bezoeker en die een hogere CTR (click through rate) oplevert.

Marketeers en SEO-ers zullen in 2022 zich focussen op geanalyseerde SEO-gegevens die inzicht geven in de verschillende wensen van de consument:

  • trends in interesses voor producten
  • behoeften en frustraties bij producten
  • voorkeuren van producten
  • management van productvoorraden en leveringen



Met Search Business Intelligence kunnen online bedrijven nauwkeurig bepalen wat voor hen prioriteit heeft. Ook kan hiermee een beter contentplan opgesteld worden inclusief de focus op het creëren van inhoud. Deze artikelen kunnen of een informatieve intentie of een commerciële intentie hebben – afhankelijk van de intentie van de bezoeker.

Zakelijke voordelen van business intelligence en organische zoekgegevens

Bedrijven kunnen uit de data van business intelligence veel zakelijke voordelen halen:

  • Verbetering van de naamsbekendheid.
  • Inzichten van productmarketing voor de geplande campagnes.
  • Opzetten van campagnes voor leadgeneratie.
  • Artikelaanbod aan laten sluiten op markttrends.
  • Contentschrijvers informeren over bezoekersintenties en SERP/typen content.
  • Marketingteam en seo-consultants samen laten werken aan campagnes, optimalisaties en een linkbuilding strategie.
  • SEO-inzichten gebruiken voor betaald adverteren (PPC – SEA).
  • SEO strategieën inzetten voor e-mail-, podcast- en webinar/video-campagnes.

Organisatiebrede Integratie van SEO ervaringen en diensten

SEO gaat verder dan alleen optimalisatie van website pagina’s. Het is gegroeid tot een bron van zakelijk inzicht voor ondernemingen. Bedrijfs-SEO zal zich in 2022 ook richten op:

  • professionele SEO advies voor website eigenaren/ ondernemingen
  • adoptie en gebruik van technologie
  • optimalisatie van digitale ervaringen op verschillende mediakanalen
  • meer samenwerking met IT en Marketing

SEO is een must-have voor online bedrijven

2022 is een goed jaar om de kansen op te pakken die er liggen om je bedrijf goed vindbaar te laten zijn op het internet – en in SERPs (Search Engine Result Page – ofwel de zoekresultatenpagina van Google).

Google heeft ervoor gezorgd dat SEO onmisbaar is geworden voor online bedrijven. Zonder SEO is het lastig om bezoekers naar je site te krijgen en je artikelen of diensten te verkopen. Niet alleen je website of webshop, maar ook je andere publicaties op het internet hebben SEO nodig om gevonden te worden. Denk bijvoorbeeld aan YouTube: zonder sleutelwoorden in je video-beschrijving te plaatsen, kan jouw doelgroep je onmogelijk vinden (tenzij je ze een mailtje stuurt met de link naar je video).

Een holistische oplossing

Een SEO-bureau kan een holistische oplossing bieden om aan de zakelijke behoeften te voldoen, inclusief rapportages, betrouwbare gegevensbronnen, workflow management en marketingtools. Met een dergelijke oplossing kunnen online bedrijven:
  • Op de hoogte blijven van technische optimalisatie, de kwaliteit van de inhoud en de voortgang van de werkzaamheden.
  • Besluiten nemen op basis van data van business intelligence – in de hele onderneming.
  • Focussen op de totale gebruikerservaring – tijdens de hele klantreis (funnels).
  • Automatisering gebruiken – om op te schalen en meer efficiënt te werken.
  • Efficiënter gebruik maken van het reclamebudget (bijvoorbeeld: PPC afgestemd op SEO is effectiever en levert meer op).
  • Samenwerking verbeteren tussen verschillende professionals, van marketeers tot aan vertalers, videobewerkers, teksteditors, inkopers en SEO-experts.

Ter afsluiting van dit artikel wensen we je veel SEO-succes voor je onderneming in 2022!

Wil je ondersteuning bij deze activiteiten, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag om jouw bedrijf (meer) succesvol te maken!
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *