SEO trends voor online bedrijven in 2023

Voor de meeste online bedrijven is SEO een van de primaire bedrijfstaken waarop het strategieplan voor het komend jaar gebaseerd wordt. SEO geeft cruciale inzichten in het consumentengedrag dat impact heeft voor de hele onderneming: van management tot aan marketing, van SEA tot aan copywriters, van bevoorrading tot aan verkoop. In dit artikel gaan we het hebben over de belangrijkste SEO trends en kansen voor websites en webshops voor 2023. 

SEO trends en kansen voor websites en webshops voor 2023. Optimaliseer je e-commerce site met AI, Voice Search, Visual Marketing en E-A-T.

SEO Trends in 2023

Hoe werkt SEO in 2023

In 2023 gaat het bij SEO voor online bedrijven om:
  • Google SEO-updates implementeren (E-A-T)
  • Gebruik van Artificial Intelligence (AI) an Business intelligence (BI)
  • Organisatiebrede Integratie van SEO en diensten
  • Visuele Marketing
Deze aandachtspunten zorgen voor een sterk SEO waarmee je zorgt dat je met je website of e-commerce business kunt blijven concurreren. Hieronder geven we meer informatie over SEO in 2023 en de taken die daaraan gerelateerd zijn.

De SEO Trends voor 2023: SEO Ontwikkelingen en Artificial Intelligence (AI)

Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, ontwikkelt zich in rap tempo. Google stelt steeds hogere eisen om een website SEO-proof te krijgen – denk aan Google’s Core Web Vitals. Daarom is het een goed idee om up-to-date te blijven van deze eisen als je wilt dat je producten en diensten goed vindbaar blijven voor je potentiële klanten.

Het succes van Nederlandse internetondernemingen

Met een online bedrijf heb je ook te maken met een steeds meer en krachtige concurrentie. Nederlandse internetondernemers deden het in 2020 erg goed. Zij maakten een totale omzet van bijna 32 miljard euro aan online verkoop van goederen aan consumenten. Met name de detailhandel heeft in 2020 met ruim 11 miljard euro fors meer verdiend aan internetverkoop dan in 2019, toen was de omzet 8,6 miljard euro. Hiermee is de totale online omzet in 1 jaar met 5 miljard euro gestegen. Voor een deel is dit te verklaren door de maatregelen die nageleefd moesten worden om de corona pandemie te bestrijden.
CBS 2020 Succes van Nederlandse detailhandel - Omzet - SEO Trends 2023 voor Online Bedrijven - MarsConnects

Bron: CBS

In 2022 waren er geen beperkingen meer om winkels fysiek te bezoeken, maar met de hogere kosten voor energie, voedingsmiddelen en andere uitgaven, mogen we ervan uitgaan dat verkoop via internet iets minder rooskleurig is dan in 2020. Desalniettemin zijn veel mensen gestart met een online bedrijf en een aantal daarvan maakt goed gebruik van professionele SEO- bureaus om hun product onder de aandacht van hun potentiële klanten te brengen. SEO AI (kunstmatige intelligentie) kan systematisch worden ingezet om datagestuurde besluitvorming te ondersteunen, met name als het gaat om consumentengedrag en gebruikerservaring van online bedrijven.

Hoe kun je je e-commerce website optimaliseren voor SEO in 2023?

We geven je de belangrijkste taken die in de lijst van SEO trends in 2023 niet mogen ontbreken. Hiermee kun je je voordeel behalen en een voorsprong krijgen op de andere online bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden als jouw bedrijf:

  • Voldoe aan Google’s eisen voor Core Web Vitals. Met name een snelle laadtijd van je e-commerce website is van belang – ook op mobiele apparaten, aangezien 72,9% (wereldwijd) van de online aankopen met een mobieltje wordt gedaan.
  • Optimaliseer zoekwoorden met semantische gegevens.
  • Maak gebruik van voice search.
  • Maak meer gebruik van visuele marketing (plaatjes!).

Google SEO-updates implementeren

Met regelmaat past Google de zoekalgoritmes aan. Het is van belang om je website hierop aan te passen. De impact van een Google update kan ook gevolgen hebben voor het strategisch SEO plan en het marketingplan. Sinds 2021 legt Google prioriteit op de gebruiksvriendelijkheid (UX) van een site en moeten websites voldoen aan de Core Web Vitals inclusief E-A-T. Deze updates zorgden voor een grotere vraag naar technische SEO.

E-A-T: Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (Betrouwbaarheid)

Met het invoeren van E-A-T- vereisten, wil Google frauduleuze websites tegengaan. Met name organisaties in de gezondheidszorg en bedrijven die financiële diensten aanbieden, kunnen grote negatieve effecten op mensen hebben als zij verkeerde informatie verspreiden. Daarom moeten deze sites voldoen aan E-A-T: expertise, autoriteit en trustworthiness (betrouwbaarheid).
  • Expertise: Correcte inhoud waaruit de deskundigheid van het bedrijf op dat gebied is op te maken.
  • Autoriteit: Je wordt als autoriteit op een bepaald gebied gezien wanneer andere experts in je branche jouw site of je naam (of je merk) als bron van informatie noemen of de inhoud van je site delen op social media.
  • Betrouwbaarheid: Je laat zien dat jouw bedrijf betrouwbaar is door o.a. een privacy beleid, betalingsvoorwaarden, retourbeleid, duidelijke productspecificaties, contactgegevens, etc. op je site te plaatsen. Ook reageer je adequaat op negatieve reviews en zorg je ervoor dat jouw site veilig te gebruiken is.

Je website SEO-proof met Core Web Vitals

De beste manier om te zorgen dat je bedrijfssite SEO-proof is en voldoet aan de Core Web Vitals, is door met een proactieve benadering zowel on page SEO als technische SEO te implementeren. Hierbij kun je denken aan:
  • Content creatie. Focus op de inhoud van pagina’s en categorieën (vooral van belang voor e-commerce sites).
  • De structuur van je website, inclusief navigatie en architectuur.
  • De laadsnelheid voor mobiel en desktop. AI-data, realtime inzichten en automatisering.
  • Gebruiksvriendelijkheid van je website.
Automatisering van SEO helpt om sneller data te krijgen waarop besluiten genomen kunnen worden en om problemen met de website of met de rankings te verhelpen. Automatisering kan een bedrijf op drie niveaus helpen:

Semantisch Zoeken en AI

Semantisch zoeken is een voorbeeld om AI effectief te gebruiken voor je webshop om het meer gebruiksvriendelijker te maken. Met semantisch zoeken identificeert AI niet alleen trefwoorden en korte zinnen met deze zoekwoorden, maar neemt ook vergelijkbare, relevante trefwoorden mee in de zoekresultaten. Hierdoor wordt de spreektaal van mensen beter benadert.

Ook houdt AI rekening met context zoals waar, waarom, wanneer en hoe je naar iets zoekt. Hierdoor krijg je een veel nauwkeuriger en een meer gepersonaliseerde resultaat. Je weet wanneer je van semantisch zoeken gebruik maakt als je bijvoorbeeld op je mobieltje een ‘veganistisch restaurant’ zoekt. Google AI weet je locatie en zal je niet alleen de dichtstbijzijnde veganistische restaurants, maar ook het adres, een routebeschrijving op de kaart, de reviews, de openingstijden en contactgegevens laten zien. Want AI gaat ervan uit dat als je op zoek bent naar een restaurant, dat je de intentie hebt deze ook te willen bezoeken.

Wanneer je semantisch gerelateerde zoekwoorden in je webshop gebruikt, krijgt de bezoeker niet alleen het product en de gerelateerde producten te zien, maar op basis van de gegevens die AI heeft (bijvoorbeeld eerdere zoekopdrachten, bezoek andere pagina’s en gerelateerde websites), kan het ook een gepersonaliseerd aanbod laten zien.

AI en semantisch zoeken is dus geen trend, want websites en -shops die niet meegaan met dergelijke ontwikkelingen, hebben het heel lastig om hun online bedrijf op de eerste pagina van Google Zoeken te laten ranken. Het wordt hier onder ‘SEO trends voor 2023’ genoemd, omdat we weten dat veel internetondernemers dit als prioriteit heeft gesteld om hun website te optimaliseren.


Hoe kun je je webshop optimaliseren voor semantisch zoeken?

  • Anticipeer op je doelgroep en je website bezoekers. Bedenk welke behoeften en intentie zij hebben als zij je website bezoeken en welke vragen zij kunnen hebben. Probeer zoveel informatie te geven dat zij geen andere website nodig hebben (bijvoorbeeld die van je concurrent) om die vragen beantwoord te krijgen.
  • Creëer content waar je bezoeker wat aan heeft.
  • Cluster gerelateerde onderwerpen, zoek uit wat het hoofdsleutelwoord is en gebruik vergelijkbare zoekwoorden.
  • Creëer buyer persona’s om je ideale klant beter te begrijpen. Hiermee kun je heel gericht de mensen die in je product of dienst geïnteresseerd zijn benaderen. Zij zullen beter met de inhoud van je online bedrijf kunnen resoneren als zij zien dat jij weet wat zij nodig hebben.

Gesproken Zoekopdrachten en Gespreksvragen

Net zoals je site optimaliseren voor semantisch zoeken, is ‘Voice Search’ ook een belangrijke taak om in 2023 aan te werken. Steeds meer mensen maken gebruik van een mondelinge zoekopdracht. Vaak biedt dit sneller resultaten dan wanneer je je zoekopdracht intypt. Ook kun je het Googelen door je zoekopdracht in te spreken terwijl je bijvoorbeeld door Amsterdam fietst.

Google heeft als doel om een zoekopdracht van een gebruiker snel en nauwkeurig te beantwoorden met de meest relevante links naar websites die hier aan tegemoet komen. In principe maakt het hierbij niet uit of het om geschreven of gesproken zoekopdrachten gaat. Daarom is deze ontwikkeling meegenomen in de SEO trends voor 2023.

Hoe kun je je online shop optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten?

  • Probeer te bedenken welke vragen iemand stelt als hij of zij op zoek is naar je product of dienst. Zorg ervoor dat je deze vragen op je website of je webwinkel beantwoordt hebt. Je kunt dit doen in blogs of een pagina te maken met “veelgestelde vragen” (FAQ).
  • Optimaliseer de inhoud met gespreksvragen. Hiermee wordt bedoeld dat je de mondelinge vragen gebruikt zoals mensen deze stellen als ze bijvoorbeeld hun mobieltje gebruiken. Getypte zoekvragen zijn vaak korter, zoals ‘beste internetaanbieder Groningen. Wanneer mensen hun vraag mondeling stellen, zijn de zoekopdrachten vaak langer: ‘Wat is de beste internetaanbieder in Groningen?’.
  • Voeg informatie aan je website toe die zowel aan semantisch zoeken als aan gesproken zoekopdrachten voldoet.

Videomarketing maakt deel uit van je SEO strategie

Platforms voor videomarketing zoals YouTube, TikTok, LinkedIn, Facebook en Instagram groeien hard. Wereldwijd maakt 86% van alle merken gebruik van video om hun klanten te bereiken en om meer te verkopen. Dit is niet voor niets, omdat de meeste mensen liever geïnformeerd willen worden door een korte video te bekijken dan een lange tekst te lezen.

Met videomarketing kun je verschillende doelen bereiken:

  • Betrokkenheid van de doelgroep vergroten (meer delen met anderen, likes en meer reacties).
  • De zichtbaarheid van je bedrijf op het internet vergroten door meer kanalen te gebruiken (ook goed voor je SERP).
  • Meer verkeer naar je webwinkel en meer klikken krijgen (ROI & lead generation).
  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Verhogen van klantbetrokkenheid en het behouden van bestaande klanten.
  • Je bezoekers nog beter voorzien van informatie over je producten of diensten.
  • Meer verkoop.

 

Wat kun je doen om videos in je marketingstrategie te implementeren?

Video marketing is gebaseerd op een ander SEO strategie dan gebruikt wordt voor teksten. Beide marketingtools maken gebruik van sleutelwoorden, maar de implementatie verschilt en is afhankelijk van het platform dat je gebruikt en je doelgroep die daarop te vinden is.

  • Creëer video’s waarin je je producten of diensten centraal stelt en die tegemoetkomen aan de behoeften van je doelgroep.
  • Integreer videos op je website en in je webshop.
  • Gebruik trefwoorden in de titel en omschrijving van je videos.
  • Gebruik hashtags bij het delen van je video’s op social media pagina’s.
  • Schakel een videomarketing bureau in om professionele video’s voor je bedrijf te maken.

Maak gebruik van Visuele Marketing

Als we het over SEO trends in 2023 hebben, dan mag visuele marketing zeker niet ontbreken. Afbeeldingen, videos, animated GIFs, infographics, stroomdiagrammen en andere visuele vormen kunnen je online shop of website meer aantrekkelijk maken. Visuele marketing is een van de tools die steeds belangrijker zijn geworden om bezoekers naar je site te krijgen en de betrokkenheid van je klanten te vergroten.

Met foto’s en GIFs en andere visuele publicaties kun je je website meer boeiend maken om je doelgroep te bereiken en vast te houden. Met een infographic of een video kun je ervoor zorgen dat je de informatie over je product of dienst duidelijk overbrengt. Wanneer deze visuele informatie inhoudelijk goed en aantrekkelijk is, heb je ook een grotere kans dat deze gedeeld wordt op andere websites (wat backlinks kan opleveren) en op sociale media platforms.

Ook voor visuele marketing heb je nog steeds ouderwets een zoekwoorden onderzoek nodig om goede SEO teksten te gebruiken voor de beschrijving van de afbeelding of voor video tags.

Een uitdaging blijft om mooie plaatjes en videos te laten zien en toch de oplaadtijd van je webpagina’s binnen de tijd te houden die door Google wordt voorgeschreven in de Web Core Vitals. Als je online shop te traag wordt, zullen je bezoekers naar een andere aanbieder gaan.

Hoe kun je visuele marketing gebruiken voor je online shop?

  • Zorg ervoor dat je visuele informatie iets toevoegt aan je teksten.
  • Met afbeeldingen, videos, infographics of flowcharts kun je informatie laten zien die lastig over te brengen is met alleen teksten. Van belang is dat de visuele informatie gerelateerd is aan de tekst op de pagina.
  • Denk aan de kenmerken van je bedrijf (branding) als je visuele content creëert.
  • Om efficiënt te werken, kun je dezelfde plaatjes en/of videos op meerdere platforms gebruiken. Pas wel de beschrijving en eventuele hashtags aan.
  • Maak het makkelijk om gedeeld te worden op andere websites en social media.
  • Optimaliseer je afbeeldingen en video’s zodat ze je site niet vertragen.

SEO Trends in 2023: AI en Business Intelligence

AI data (artificial intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie) en business intelligence (BI) zijn belangrijke factoren om de marketingprestaties te optimaliseren. Dit is voor vele bedrijven een belangrijke KPI (key performance indicator of in het Nederlands: kritieke prestatie-indicator), want dit leidt tot meer bezoekers op de website en meer verkoop.
AI helpt om trends in de voorkeuren van de consument te identificeren en deze zijn terug te zien in de data van de zoekopdrachten. Hiermee kan content worden gecreëerd die uitermate relevant is voor de bezoeker en die een hogere CTR (click through rate) oplevert.

Marketeers en SEO-ers zullen zich in 2023 focussen op geanalyseerde SEO-gegevens die inzicht geven in de verschillende wensen van de consument:

  • trends in interesses voor producten
  • behoeften en frustraties aankoop/gebruik producten
  • voorkeuren van producten
  • management van productvoorraden en leveringen

Met AI kunnen online bedrijven nauwkeurig bepalen wat voor hen prioriteit heeft. Ook kan hiermee een beter contentplan opgesteld worden inclusief de focus op het creëren van inhoud. Deze artikelen kunnen of een informatieve- of een commerciële intentie hebben – afhankelijk van de intentie van de bezoeker.

Zakelijke voordelen van AI en organische zoekgegevens

Bedrijven kunnen uit de data van AI veel zakelijke voordelen halen:

  • Verbetering van de naamsbekendheid.
  • Inzichten van productmarketing voor de geplande campagnes.
  • Opzetten van campagnes voor leadgeneratie.
  • Artikelen en blogs aan laten sluiten op markttrends.
  • Contentschrijvers informeren over bezoekersintenties, SERP en soorten content.
  • Marketingteam en seo-consultants samen laten werken aan campagnes, optimalisaties en een linkbuilding strategie.
  • SEO-inzichten gebruiken voor betaald adverteren (PPC – SEA).
  • SEO strategieën inzetten voor e-mail-, podcast- en webinar/video-campagnes.

Hoe AI online bedrijven kan helpen

AI helpt om sneller data te krijgen waarop besluiten genomen kunnen worden en om problemen met de website of met de rankings in Google te verhelpen. Kunstmatige intelligentie kan een bedrijf op drie niveaus helpen:

1. Monitoring en detectie

  • Afwijkingen in SERP-resultaten laten zien
  • Rapporteren over rankings en bezoekers
  • Links en backlinkprofielen implementeren
  • SEO-audits uitvoeren

2. SEO-data verzamelen

  • Gegevens verzamelen (wekelijks/maandelijks)
  • Onderzoek zoekwoordintentie
  • Interne link building
  • Optimalisatie inhoud

3. Inzichten op basis van analyses

  • Analyse van grotere datasets in realtime
  • Website audits
  • Concurrentie analyse
  • Oplossingen voor websitefouten
  • Besluitvorming in realtime

Organisatiebrede integratie van SEO ervaringen en -diensten

SEO gaat verder dan alleen optimalisatie van website pagina’s. Het is gegroeid tot een bron van zakelijk inzicht voor ondernemingen. SEO bureaus zullen zich ook in 2023 richten op:

  • professioneel SEO advies voor website eigenaren/ ondernemingen
  • adoptie en gebruik van nieuwe marketing- en SEO tools
  • optimalisatie van digitale ervaringen op verschillende mediakanalen
  • meer samenwerken met IT en Marketing voor een holistische SEO benadering

SEO is en blijft een must-have voor online bedrijven

2023 is een goed jaar om de kansen op te pakken die er liggen om je bedrijf goed vindbaar te laten zijn op het internet – en in SERPs (Search Engine Result Page – ofwel de zoekresultatenpagina van Google).

Google heeft ervoor gezorgd dat SEO onmisbaar is geworden voor online bedrijven. Zonder SEO is het lastig om bezoekers naar je site te krijgen en je artikelen of diensten te verkopen. Niet alleen je website of webshop, maar ook je andere publicaties op het internet hebben SEO nodig om gevonden te worden. Denk bijvoorbeeld aan YouTube: zonder sleutelwoorden in je video-beschrijving te plaatsen, kan jouw doelgroep je onmogelijk vinden. Hoe meer zichtbaar je online bedrijf is, hoe meer kansen je creëert om meer bezoekers te krijgen die voor meer verkoop zorgen.

Een holistische benadering van SEO & Marketing

Een SEO-bureau zoals MarsConnects kan een holistische oplossing bieden om aan de zakelijke behoeften te voldoen. Je kunt hierbij denken aan onder andere:

  • prestatierapporten van je online shop om te bepalen waar verbetering nodig is en welke pagina’s niets bijdragen aan je bedrijfsdoelen.
  • Relevante informatie over je doelgroep, zodat je meer tegemoet kunt komen aan hun wensen met gepersonaliseerde inhoud.
  • Management van je workflow zodat je meer efficiënt kunt werken met je team en sneller je doelen kunt behalen.
  • Focussen op de totale gebruikerservaring – tijdens de hele klantreis (funnels).
  • Automatisering gebruiken – om op te schalen en meer efficiënt te werken.
  • Efficiënter gebruik maken van het reclamebudget (bijvoorbeeld: PPC afgestemd op SEO is effectiever en levert meer op).
  • Samenwerking verbeteren tussen verschillende professionals, van marketeers tot aan vertalers, videobewerkers, teksteditors, inkopers en SEO-experts.
  • Met een efficiënte en effectieve SEO & Marketingstrategie ervoor zorgen dat je online bedrijf meer zichtbaar is op het internet en beter vindbaar voor je potentiële klanten.

Wil je ondersteuning bij deze activiteiten, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag om jouw bedrijf (meer) succesvol te maken!
Ter afsluiting van dit artikel wensen we je een heel fijn, gezond veel SEO-succes in 2023!

Dit artikel is een update van “SEO trends voor online bedrijven in 2022” (25 december 2021)