SEO Uitbesteden om Zakelijke Belangen te Beschermen

Veel website eigenaren hebben het druk genoeg met alle taken die uitgevoerd moeten worden om diensten of artikelen te verkopen. SEO uitbesteden kan daarom een goed idee zijn. Niet alleen omdat zoekmachineoptimalisatie (SEO) een complexe marketingactiviteit is met veel taken die specifieke expertise vereisen. Het is ook een gebied dat voortdurend verandert als het gaat om de zoekalgoritmen van Google. Het is voor een online bedrijf belangrijk om SEO goed te krijgen, omdat er directe gevolgen en risico’s verbonden zijn aan het zakelijk belang.

SEO Uitbesteden MarsConnects

Table of Contents

Zakelijke voordelen voor het inhuren van een SEO bureau

Kostenbesparing en lagere arbeidskosten zijn voor veel organisaties de belangrijkste redenen om een taak uit te besteden. Je hoeft immers geen SEO-er in dienst te nemen en je bespaart op de kosten van een kantoorinrichting.

Door taken uit te besteden kun je je bedrijf eerder opschalen

Een kleine startup die zijn eigen blogs schrijft en de SEO-taken uitvoert, naast het managen van de shop of het uitvoeren van diensten voor klanten, heeft er baat bij om SEO uit te besteden. Zijn bedrijf is immers niet schaalbaar wanneer hij 24/7 alle taken zelf uitvoert. Huurt hij een SEO-expert in, dan heeft hij tijd om aan zijn netwerken en bedrijfsstrategieën te werken om zijn bedrijf op te schalen. Op deze manier kan hij een sterkere marktpositie verwerven en beter concurreren.

Een SEO-bureau dat ook de marketing verzorgt

Wij van MarsConnects voeren alle SEO-taken uit die nodig zijn om een online bedrijf winstgevend te maken. Onze specialiteit is SEO, zowel on-page als off-page. We zorgen ervoor dat de website zelf SEO-proof is, dat de teksten in orde zijn en het de juiste boodschap uitdraagt om klanten te krijgen. Ook doen we SEO onderzoek en bekijken we hoe het bedrijf gepositioneerd is ten opzichte van de concurrenten.

Daarnaast zorgen we voor Google advertenties, landingspagina’s, linkbuilding, outreach en andere marketing activiteiten. Deze taken voeren we uit op basis van een marketingstrategie die de bedrijfsdoelen nastreeft. Voor grotere bedrijven werken we ook samen met het aanwezige team of zetten we een nieuw (internationaal) team op om de SEO en marketingactiviteiten uit te voeren.

De voordelen van het uitbesteden van SEO

Naast schaalvergroting en kostenbesparingen zijn er nog vele andere voordelen van SEO-outsourcing. En zoals Cruijff het zei: “Elk nadeel heb z’n voordeel.”, daarom noemen we ook een aantal nadelen die er kunnen zijn bij het inhuren van een SEO-bureau.

Flexibiliteit voor bureaus die SEO aanbieden maar geen SEO-professional in dienst hebben

Online bureaus die SEO als dienst aanbieden, maar dit niet als kerntaak hebben, besteden graag de SEO-taken uit. Dit geeft ze meer flexibiliteit om de service als een kortlopende project aan te bieden zonder een full-time SEO-er in te huren. Het ad-hoc outsourcen van SEO is vrij gebruikelijk voor kleinere bureaus die een breed dienstenpakket voor hun klanten hebben.

Quick wins in de eerste periode van het inhuren van een SEO-expert

Uit onze ervaring hebben bedrijven die voor het eerst een SEO-er inschakelen, direct positieve resultaten. In de meeste gevallen worden deze al behaald door de website of webshop SEO-proof te maken en technische fouten te herstellen. Vervolgens verbeteren wij de inhoud en naarmate het bedrijf in de Google rankings groeit, gaan we meer specifiek te werk om de concurrentiestrijd aan te gaan.

Een SEO-strateeg inhuren voor een bepaalde periode levert meer winst op dan iemand aannemen in vaste dienst, want je hoeft geen tijd te besteden aan papierwerk, sollicitatiegesprekken, opzegtermijnen en het inrichten van werkplekken.

Een SEO-specialist is een goede aanvulling op een bestaand marketingteam

SEO en Marketing gaan samen: beide gebieden zorgen ervoor dat de bedrijfsdoelen worden nagestreefd. Voor een goede bedrijfsstrategie wordt zowel een marketing als een SEO strategie opgesteld die op elkaar aansluiten. Een middelgroot bedrijf kan daarvoor een toegewijde SEO-strateeg inhuren om het marketingteam aan te vullen, zodat ieder met hun eigen kernvaardigheden de bedrijfsdoelen effectief kunnen behalen.

Voor MKB-bedrijven is outsourcen de toegang tot een pool van talenten

MKB-bedrijven die hun SEO-taken outsourcen kunnen sneller opschalen. Door de groei van het bedrijf, wordt meestal ook meer tijd en aandacht besteedt om andere taken op te pakken of te professionaliseren. Of er wordt gekozen om het bedrijf te internationaliseren. Voor al deze extra taken is het handig om een pool van talenten beschikbaar te hebben die ervaring hebben om in teams te werken.

Wij van MarsConnects werken met internationale teams samen die bestaan uit marketeers, copy-writers, vertalers, proofreaders, video- en afbeelding editors, etc. Ook kunnen wij een team voor je opzetten en structureren dat precies goed voor jouw bedrijf is en rekening houdt met jouw doelen, taken, planning en budget. Heb je geen tijd om de kandidaten uit te zoeken of procesbeschrijvingen te maken, dan doen wij dat graag voor je.

Een goede SEO-er is goud waard

Ervaren SEO-ers kennen veel bedrijven en hun strategieën. Zij weten meestal dan ook goed in te schatten wat werkt en wat geen kans maakt. Een goede SEO-er laat je ook geen geld besteden aan taken die niets op zullen leveren. In plaats daarvan kan hij of zij met alternatieve mogelijkheden komen waarmee jouw bedrijf effectiever kan werken en sneller winst kan genereren. Het uitbesteden van SEO-taken kan je de mogelijkheid bieden om een frisse kijk op je zaken te krijgen en je kansen bieden die je over het hoofd hebt gezien.

Nadelen van het uitbesteden van SEO

Zoals we hebben gezien, bestaan er veel voordelen om SEO uit te besteden, maar hoe zit het met de nadelen? We noemen hier een aantal op:

1. Onvermogen om SEO-kennis in huis te houden

SEO-kennis is een must-have voor elk bedrijf dat afhankelijk is van webverkeer. Er zijn goede redenen om deze kennis binnen een organisatie of bureau te houden, omdat interne SEO-experts kunnen helpen goede SEO-praktijken in de hele organisatie te implementeren. Externe SEO-consultants zullen niet al hun kennis en know-how delen, anders prijzen zij zichzelf uit de markt.

2. Gebrek aan een toegewijde bron

Als je een fulltime SEO-strateeg of SEO-team in dienst hebt, kun je altijd direct gebruik maken van hun expertise. Ondanks het uitbesteden van SEO je meer flexibiliteit geeft als het om de begroting gaat, je bent wel afhankelijk van hun beschikbaarheid en huidige werkdruk.

3. SEO strategie voor de lange termijn

Outsourcing van SEO is slim als het om kortlopende of ad-hocprojecten gaat. Maar wil je goed gebruik maken van een SEO-strategie, dan heb je een SEO-expert nodig die ook voor de planning op de langere termijn zorgt. Hoe langer je SEO-technieken toepast, hoe meer profijt je daarvan krijgt. Je kunt ook voor de lange termijn een SEO-bureau of een freelancer inhuren, maar als het je budget toelaat, is het misschien beter een SEO-er in dienst te nemen om de continuïteit te waarborgen.

Waar moet je aan denken als je SEO wilt uitbesteden?

Een goed project begint met een goede briefing. Stel een doel vast dat meetbaar is, zoals “In het eerste kwartaal van het jaar XX, hebben wij XX% van onze kernzoekwoorden op positie #8 of hoger in Google. Bepaal vervolgens wat de scope van het project is: welke taken voert de SEO-er uit en wat valt buiten de scope. Denk hierbij aan sleutelwoordonderzoek, on-page SEO, bestaande teksten SEO-proof maken, nieuwe teksten schrijven, SEO -strategie opstellen, content planning opstellen, linkbuilding, outreach, etc.

Een andere overweging bij het uitbesteden van SEO is om na te denken over de vraag of dit een eenmalig of een doorlopend project is. Je aanvankelijke doelstelling kan een eenmalig project zijn, maar SEO is per definitie een taak die je moet blijven uitvoeren. Stilstand is achteruitgang gaat zeker op voor SEO. Je concurrenten gaan immers door om hun online bedrijf in de top van de zoekresultaten te krijgen en te behouden.

Hoeveel kost het uitbesteden van SEO?

De prijzen van SEO-bureaus zijn vaak afhankelijk van de grootte van het bedrijf, waar ze zich bevinden en welke taken ze uitvoeren. Zo zijn er SEO-bureaus een maandelijkse service leveren van € 500 per maand, inclusief een blogpost, 2 gastblog-links en plugin updates. Andere SEO-bureaus vragen € 1300 tot € 3200 voor hen maandelijkse pakketten. Naast het zorgdragen voor een SEO-proof site en content, focussen zij zich op onderzoek, strategie en analyse. SEO-services kunnen gemakkelijk duizenden euro’s per maand kosten wanneer je werkt met bureaus die het hele spectrum van SEO-diensten leveren. Maak dus een lijst van de specifieke diensten of resultaten die jij nodig hebt en zoek een bureau uit die op deze gebieden ervaren is.

Heb je een webshop en je wilt meer bezoekers krijgen? Lees dan ons artikel “Meer bezoekers naar je webshop krijgen” met tips voor starters en voor de ervaren online ondernemers.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *