Wat Is Inbound Marketing En Wanneer Gebruik Je Outbound Marketing?
Inbound marketing is ‘warme leads marketing’ die je bedrijf aantrekkelijk maakt voor klanten. Outbound marketing maakt gebruik van push-strategieën om producten te verkopen.

Wat Is Inbound Marketing En Wanneer Gebruik Je Outbound?
Wat is Inbound Marketing en hoe verschilt het met Outbound Marketing?
Inbound marketing is een pull-marketing strategie waarmee je tegemoet komt aan de wensen van je potentiële klanten wanneer het hen uitkomt. Outbound marketing volgt een push-strategie waarmee je snel producten of diensten wilt verkopen en die vaak als opdringerig wordt ervaren, maar ook voor snelle naamsbekendheid kan zorgen. Lees hieronder meer verschillen en de voor- en nadelen van beide marketingstrategieën.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is het proces waarbij je je potentiële klanten helpt je bedrijf te vinden.
Je richt je hierbij op klanten die nog niet klaar zijn om een aankoop te doen of een dienst van je af te nemen, maar je maakt ze alvast ‘warm’ om bij je terug te komen wanneer zij er wel klaar voor zijn.
Wanneer gebruik je inbound marketing?
Inbound marketing gebruik je om:
- de juiste klanten aan te trekken: mensen die echt in je product of dienst geïnteresseerd zijn
- loyale, vaste klanten te krijgen
- het vertrouwen in jouw naam, bedrijf en je producten c.q. diensten op te bouwen
- je zichtbaarheid en je CTR (click-through-rates) in zoekmachines te vergroten. (Met een hogere percentage CTR heb je meer klanten die acties op je website of webshop uitvoeren, waardoor de kans groter is dat zij klant van je worden.)
Verschil tussen inbound en outbound marketing

Inbound: pull marketing strategie
Inbound marketing maakt gebruik van een pull-marketing strategie. Pull-marketing gebruikt nieuwe methoden die gericht zijn op het:
- geven van informatie waarnaar mensen op zoek zijn
- ontwikkelen van relaties, krijgen van vaste klanten
- verhogen van de zichtbaarheid en vindbaarheid in zoekmachines (SEO)
- het genereren van (organische) leads.
Met inbound marketing komen klanten naar je toe.
Outbound: push marketing strategie
Outbound marketing gebruikt push-marketing strategieën. Push-marketing is gericht op de acties om producten of diensten te verkopen. Je kunt outbound marketing herkennen aan teksten die motiveren om het product of dienst direct aan te schaffen. Daarom wordt dit ook wel ‘direct marketing’ genoemd. Met push marketing kun je veel producten of diensten verkopen, maar de vraag is of je vertrouwen en (positieve) naamsbekendheid opbouwt en tevreden en loyale klanten krijgt. Outbound marketing maakt veel gebruik van betaalde advertenties op Google en reclame op social media.
Outbound marketing is vooral gericht op het zoeken naar nieuwe klanten.
Inbound en outbound marketing kunnen goed samen gebruikt worden

Voor- en nadelen van outbound marketing
Wil je snel je producten of diensten verkopen, en heb je ervoor over om een aardig budget aan advertentiekosten te betalen, dan kies je voor outbound marketing. Outbound kan succesvol zijn doordat veel mensen impulsaankopen doen. Vaak levert dit het probleem op dat zij niet tevreden zijn, hun geld terug willen en negatieve reviews gaan schrijven. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van het niet onderzoeken wat je klanten willen en te weinig aandacht aan hen besteden.
De traditionele marketing, waaronder outbound marketing valt, wordt niet altijd gewaardeerd. De push-strategie die voor deze marketingmethode wordt gebruikt, verstoort mensen in hun bezigheden en vaak worden ze met een aanbod geconfronteerd waar ze nog niet aan toe zijn.
Voor- en nadelen van inbound marketing
Met inboundmarketing organisch verkeer naar je website krijgen
Wanneer je potentiële klanten jouw bedrijf vinden op een organische wijze, dan zijn zij al geïnteresseerd in je product of dienst (want zij hebben gezocht op het sleutelwoord dat jij voor je webpagina gebruikt hebt). Als mensen jouw bedrijf op deze manier vinden, heeft dit een sterkere invloed op hun toekomstige aankoopbeslissingen en zij staan positief tegenover jouw bedrijf in het algemeen. Je laat immers zien dat je de problemen snapt waarvoor je klanten een oplossing zoeken.
Daarnaast behandel je mensen met respect en laat hun afgewogen keuzes maken. Hiermee kun je een fijne, vaste klantenkring opbouwen van mensen die graag terugkomen om gebruik te maken van jouw diensten en/of om je producten te kopen.
Zoek jij een gecertificeerde Inbound Marketeer?
- Margreet Nannenberg
- 23 oktober 2022