Wat is Internet Marketing? Hoe Gebruik Je Het? + Voorbeelden
Internetmarketing is een ander woord voor online marketing, digitale marketing of websitemarketing. Het is een vorm van marketing waarbij het internet wordt gebruikt om een product of dienst te promoten via sociale media, e-mail, e-books, als zoekresultaat in zoekmachines, YouTube en andere digitale kanalen. In dit artikel geven we antwoord op de vraag “Wat is internet marketing?”, waarom het belangrijk is en hoe je online marketing kunt gebruiken. Ook geven we je een aantal voorbeelden van internet marketing.

Wat is Internet Marketing?
Internet marketing wordt gebruikt om een merk, een product of dienst van een bedrijf te promoten bij publiek dat hiernaar op zoek is via het internet. Internet marketing wordt ook wel digitale marketing, online marketing of website marketing genoemd. Er is geen verschil tussen deze vormen van marketing.
Met internet marketing gebruik je verschillende marketingstrategieën om je doelen te behalen. Je kunt hiermee meer mensen bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product of dienst, je kunt met hen een betere relatie opbouwen en je kunt met internet marketing meer winst voor je bedrijf of online shop maken.
Voorbeelden van internet marketing
Internet marketing is goed te gebruiken om meer mensen naar je online bedrijf te krijgen, meer leads te genereren en om meer verkoop te stimuleren. Digitale marketing bestaat onder andere uit het gebruik van deze belangrijke technieken en strategieën:
Webdesign
Voor online marketing is het design van je website essentieel. Je website fungeert als het visitekaartje van je bedrijf en biedt informatie aan je bestaande en potentiële klanten. Je webshop laat al je producten die je verkoopt zien en geeft hierover de juiste informatie, prijzen en je laat zien waarom deze producten bij jou het meest aantrekkelijk zijn. Met je aanwezigheid op andere online platforms en de contacten die je legt, kunnen ervoor zorgen dat meer mensen je website bezoeken en een aankoop doen of een dienst van je afnemen.
Websitemarketing richt zich op het maken van websites die je publiek aanspreken en het zorgt ervoor dat je bezoekers regelmatig terugkomen om uiteindelijk een aankoop te doen of een dienst van je afnemen.
Een goed website ontwerp biedt onder andere:
- Een duidelijk beeld van je bedrijf incl. je aanbod, werkwijze en je missie en visie
- SEO-geoptimaliseerd voor zowel de zoekmachines als je bezoekers
- Gericht op je doelgroepen
- Gebruiksvriendelijke navigatie en lay-out
- Responsive – gebruiksvriendelijk voor desktops, laptops, tablets en smart phones
- Beveiliging van gebruikersgegevens
- Snelle laadtijden van je pagina’s
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website. Hiermee lever je kwalitatief goede inhoud die relevant is voor je bezoekers. Ook zorgt een goede SEO toepassing ervoor dat je webpagina’s hoger in de zoekresultaten verschijnen. Deze strategie je helpt om met relevante informatie de juiste klanten voor jouw bedrijf aan te trekken.
Lees ook “Wat is SEO?“
Contentmarketing
Contentmarketingstrategie richt zich op het delen van waardevolle informatie met je bezoekers en die relevant is binnen je branche. Met hoogwaardige, relevante inhoud kun je een publiek opbouwen dat echt geïnteresseerd is in jouw aanbod.
Content marketing bestaat in verschillende vormen, waaronder:
- Blog berichten
- Landingspagina’s
- E-boeken
- Videos
- Infographics
- Webinars
- Podcasts
Bij contentmarketing draait alles om consistentie. Hoe meer je online plaatst, hoe meer mensen je met contentmarketing bereikt. Nog belangrijker is dat wat je publiceert van goede kwaliteit is. Dit betekent dat je content:
- aansluit bij je doelgroep voor zowel inhoud als taalgebruik,
- klopt: dat de informatie die je deelt correct is,
- gebruik maakt van zoekwoorden en beantwoord mogelijke vragen die je doelgroep heeft
- uniek is: de inhoud is origineel, gebruikt een eigen stijl en voegt waarde toe aan je bezoekers,
- foutloos is: het is grammaticaal correct.
E-mailmarketing
Met e-mailmarketing kun je direct contact leggen met je leads die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Deze interesse hebben zij kenbaar gemaakt door zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Ook kunnen zij geklikt hebben op een call-to-action button waarbij je een korting hebt aangeboden waarmee je klant zich ook heeft aangemeld voor het ontvangen van promoties via email.
Voor het personaliseren van e-mails, gebruik je de naam die de gebruiker heeft ingevuld bij het aanmelden op je nieuwsbrief of wanneer hij/zij de naam en het e-mail adres heeft ingevuld om van een aanbieding gebruik te maken. Wanneer je iemand persoonlijk aanspreekt, voelen zij zich meer met je verbonden en je vergroot de betrokkenheid van je bezoekers. Bovendien kun je hiermee heel persoonlijke e-mails zenden die de specifieke interesses aanspreken van je abonnee.
Enkele van de meest gebruikte e-mailmarketing activiteiten zijn:
- Nieuwsbrieven
- Aanbiedingen
- Aanbevelingen
- Opvolgen/ verlaten winkelwagentje
Met targeting opties en gepersonaliseerde emails kun je heel gerichte aanbiedingen doen aan je (potentiële) klanten die hoogstwaarschijnlijk klaar zijn om te converteren. Dit zijn internetmarketingstrategieën die je kunt inzetten op basis van je marketingplan en je bedrijfsdoelen.
Gepersonaliseerde emails kun je sturen wanneer:
- je nieuwe inhoud publiceert waarvan je weet dat je publiek geïnteresseerd is. Op deze manier hou je je mogelijke klanten op de hoogte van je bedrijf en je aanbod en je lezers raken met je bekend.
- je bezoekers naar je producten of diensten kijken: je kunt ze een aanbieding sturen of soortgelijke producten of diensten aanbevelen. In het kader van de Wet op Persoonsgegevens, heb je wel eerst toestemming nodig van je bezoekers dat je hun email mag gebruiken om ze iets te sturen. Dit is dus alleen te gebruiken met je bestaande klanten – of je laat een popup met een aanbieding zien als een nieuwe bezoeker je producten bekijkt.
- je bezoeker het winkelwagentje vult maar het betalingsproces niet afrondt. Je kunt deze bezoeker dan een email zenden met een herinnering aan de items in hun winkelwagentje en eventueel een korting geven wanneer ze het koopproces voltooien. Ook hier gelden de GDPR-regels.
- je bezoeker jarig is of iets speciaals te vieren heeft. Je kunt dan bijvoorbeeld een kortingsbon geven met een berichtje dat je aan hen gedacht hebt.
Social Media Marketing (SMM)
Marketing via social media is een uitgelezen kans om jouw producten en diensten te promoten. Het netwerk die je op je social media platform hebt opgebouwd, kun je gebruiken om meer zichtbaarheid op het internet te krijgen.
Een aantal andere redenen om Social Media Marketing (SMM) te gebruiken voor je online bedrijf zijn:
- Naamsbekendheid vergroten: met sociale media kun je je de bekendheid met je naam vergroten en je merkidentiteit opbouwen. Mensen raken meer vertrouwd met een bedrijf als zij vaker het merk en de naam hebben gezien. Ook kun je door het social media platform aanbevolen bij mensen die relevante interesses hebben.
- Interactie met je doelgroep: het is makkelijk om via sociale media een-op-een contact met je publiek te hebben om vragen te beantwoorden of mensen te helpen bij de keuze van een product. Wanneer mensen tevreden zijn met wat je aanbiedt en hoe je reageert op berichten, is het mogelijk een groot aantal volgers op te bouwen. Hiermee vergroot je de kans dat jouw bedrijf wordt aanbevolen bij andere mensen die op zoek zijn naar jouw aanbod (gratis mond-tot-mond reclame).
Door berichten op social media te plaatsen, kun je laten zien hoe jouw product of dienst het leven van je doelgroep makkelijker of leuker maakt. Ook kun je klantenservice bieden door vragen te beantwoorden of informatie te geven over uitverkochte producten, nieuwe producten of een verandering in levertijden.
Adverteren op sociale media (SMA)
Een kosteneffectieve internetmarketingstrategie is om te adverteren op social media, ook wel Social Media Advertising (SMA) genoemd. Door relevante advertenties te plaatsen voor de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw brand, product of dienst kun je meer verkeer naar je website krijgen. Ook verhoog je de betrokkenheid van je publiek en kunnen je advertenties tot meer verkoop en conversies leiden.
Social media-platforms verzamelen een overvloed aan informatie over gebruikers die jij kunt gebruiken om je ideale doelgroepen te targeten – degenen die het meest geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Natuurlijk is het wel van belang dat je de juiste platform gebruikt om je doelgroep te bereiken.
Populaire advertentieplatforms op sociale media zijn onder andere:
- TikTok
- YouTube
Pay-Per-Click (PPC)-advertenties
Betaalde advertenties online is een andere internet marketing activiteit die je kunt inzetten om meer verkoop te genereren. Bij online adverteren gaat het meestal om betaalde zoekadvertenties of display-advertenties – bijvoorbeeld via Google Ads.
Pay-Per-Click (PPC)-advertenties zijn een van de beste internetmarketingstrategieën om tegen lage kosten snel verkeer naar je site te leiden. Met PPC advertising kom je op de eerste pagina in Google – boven de organische zoekresultaten (“Position Zero”). Met PPC betaal je pas als iemand op je advertentie klikt.
Waarom is internetmarketing belangrijk?
Internetmarketing is belangrijk omdat het leidt tot een groter bereik van je webshop of bedrijfswebsite. Je krijgt meer publiciteit voor je bedrijf wat kan resulteren in meer verkoop, meer vertrouwen en meer leads die geïnteresseerd zijn in je online bedrijf. Voor de groei van je bedrijf is internetmarketing een belangrijke taak die de moeite van investering waard is.
Hoe je internetmarketing kunt gebruiken voor jouw bedrijf
Internetmarketing kun je voor verschillende bedrijfsdoelen gebruiken:
- Merkbekendheid opbouwen
- Websiteverkeer genereren (met gekwalificeerde leads)
- Meer leads converteren (of de verkoop stimuleren)
- Vaste klanten behouden
- Klanttevredenheid verbeteren
4 stappen voor het ontwikkelen van een internetmarketingstrategie
Met internetmarketing kun je met je publiek communiceren over je bedrijf, je merk, je producten en diensten en waar je voor staat. Bij het opstellen van je internetmarketingstrategie is het essentieel om je publiek en je bedrijfsvisie in gedachten te houden.
Gebruik deze vier stappen om je te helpen bij het opstellen van je internetmarketingstrategie:
1. Identificeer je marketingdoelen
Het beste internetmarketingplan is holistisch opgebouwd en bestaat uit taken die continuiteit laat zien en focus legt op een bepaald doel dat je wilt bereiken. Zonder een strategisch plan zullen je marketingstrategieën niet de gewenste resultaten opleveren.
Bepaal bij het opzetten van een internetmarketingstrategie wat je wilt bereiken met je online marketing. Mogelijke doelen waar je uit kunt kiezen zijn onder andere:
- Meer bezoekers naar je site leiden
- Betrokkenheid vergroten
- Reviews krijgen
- Stimuleren van downloads
- Meer mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief
- Meer verkopen
- Groeiend aantal volgers op sociale media
2. Identificeer je doelgroep
Om een goede internetmarketingstrategie te creëren, is het nodig te weten waaruit je publiek bestaat. Je wilt weten waar ze zich bevinden, waarin ze geïnteresseerd zijn, van welk social media platform zij gebruik maken, wanneer zij je website bezoeken en meer.
Om je doelgroep te identificeren, kun je je huidige klantenbestand analyseren en Google Analytics gebruiken.
Je kunt informatie over je bezoekers opslaan over bijvoorbeeld:
- Demografie
- Sociaaleconomische status
- Interesses
- Hobby’s
- Bezigheid
- Koopgedrag
- Etc.
Zonder je publiek te onderzoeken, loop je het risico dat je je publiek op een verkeerde manier target. Je campagnes zullen minder opleveren dan wanneer je je doelgroep kent.
Lees ook: Marktsegmentatie: de strategie om je klant te bereiken
3. Bepaal welke strategie voor internet marketing het beste voor je werkt
Je wilt strategieën gebruiken waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Waar en wanneer is jouw doelgroep mogelijk betrokken bij jouw bedrijf? Ook wil je weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruiken, welke vragen zij hebben en welke sociale platforms ze gebruiken.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met je budget. Je wilt er immers zeker van zijn dat je investeert in strategieën die binnen je budget passen en die rendabel zijn.
4. Analyseer de resultaten van je marketingstrategie
Om ervoor te zorgen dat je marketingstrategie de beste resultaten oplevert, analyseer je de data die relevant zijn voor om je doelgroep te bereiken en om te bekijken wat de campagnes je opleveren.
Online tools voor het bijhouden van gegevens, zoals Google Analytics (GA), kunnen je helpen de gegevens van je marketingstrategie in realtime bij te houden. GA samen met Google Search Console (GSC) bieden ook goede informatie over je SEO prestaties. Google Ads kun je voor je PPC-strategieën gebruiken en deze eventueel aanpassen met nieuwe inzichten.
De gegevens die je met analytics krijgt, helpen je bij het optimaliseren van je marketingstrategie. Door de prestaties van je campagnes te monitoren, kun je zien wat wel en niet werkt voor je bedrijf. Als gevolg hiervan kun je je tactieken optimaliseren om betere resultaten voor je bedrijf te behalen.
Lees ook: Het verschil tussen Google Analytics en Google Search Console
Samenvatting
Internetmarketing omvat veel verschillende strategieën en tactieken, dus het is moeilijk om één enkel ‘belangrijkste’ element aan te wijzen. Een belangrijk aspect van succesvolle internetmarketing is echter het creëren van waardevolle en boeiende inhoud.
Contentmarketing omvat het creëren en delen van hoogwaardige inhoud die relevant is voor je doelgroep. Dit kunnen blogberichten, video’s, berichten op sociale media, e-mailnieuwsbrieven en meer zijn. Door waardevolle inhoud aan te bieden, kun je potentiële klanten aantrekken en aan je binden, naamsbekendheid opbouwen en jezelf vestigen als een autoriteit in je branche.
Naast contentmarketing zijn andere belangrijke elementen van internetmarketing onder meer zoekmachineoptimalisatie (SEO), pay-per-click-advertenties (PPC), socialemediamarketing, e-mailmarketing en analyse. Zonder goede website content zijn deze strategieën mogelijk niet zo effectief.
Uiteindelijk is de sleutel tot succesvolle internetmarketing het begrijpen van je doelgroep en hen voorzien van waardevolle inhoud en ervaringen die voldoen aan hun behoeften en interesses.
Huur ons in voor een effectief marketingstrategie
Voor een effectief marketingstrategie kun je ons inschakelen. MarsConnects is een Nederlandstalig SEO & Marketingbureau met vele jaren ervaring, zowel nationaal als internationaal.
Wij zijn gespecialiseerd in het helpen van onze klanten met het bereiken van hun internetmarketingdoelen en we weten hoe we echte resultaten kunnen behalen. Neem contact op!
Verder lezen: