Wat is SEO en hoe belangrijk zijn SEO-technieken voor je website?
SEO zorgt ervoor dat je webpagina’s onder de aandacht worden gebracht van je potentiële klanten. Oplaadsnelheid van je webpagina’s, zoekintentie van potentiële klanten, featured snippets. Ook lokale SEO – erg belangrijk voor MKB’ers, inhoud type, inhoud formaat, ontbrekende sleutelwoorden (ofwel: kansen), backlinks, alt-tags, canonicals, betrouwbaarheid, en nog veel meer maken deel uit van SEO.

Table of Contents
Het doel van SEO
Het doel van SEO is om met gebruik van de juiste technieken:
- je ideale klanten te bereiken
- te weten welke content op je site relevant is
- meer organisch verkeer naar je website te genereren
- je betaalde advertenties effectiever te maken
- om te concurreren op zoekmachine pagina’s
- om een goed functionerende website of webshop te hebben.
SEO bestaat uit meer dan sleutelwoorden
SEO is meer dan alleen een paar sleutelwoorden op de juiste plaatsen zetten. Synoniemen, lokalisatie, relevantie, bruikbaarheid van de webpagina’s, je expertise en consistentie zijn ook van belang bij het bepalen of je website een inhoud van goede kwaliteit heeft. Google onderzoekt meer dan 200 factoren van websites om te bepalen hoe je webpagina’s op de zoekpagina scoren.
Door ervoor te zorgen dat je webpagina’s SEO-proof zijn, laat je zoekmachines zien dat jouw inhoud het beste resultaat is voor die specifieke diensten of artikelen. Dit zorgt ervoor dat Google je webpagina’s gaat waarderen en deze hoger in de zoekresulatenpagina laat zien.
Naast de relevantie van de zoekwoorden en de inhoud van je website, zijn er factoren die de zichtbaarheid van je site afwegen. Een paar van deze factoren:
Doorzoekbaarheid van je website
- Kan een zoekmachine je hele website doorzoeken (ook wel crawlen genoemd)?
- Zijn er pagina’s die je op ‘noindex’ hebt staan, die wel gevonden moeten worden?
- Gebruik je links met ‘nofollow’ die wel relevant zijn?
- Is je robots.txt correct ingevuld?
Een aantal van deze vragen lijken eenvoudig te beantwoorden, maar wij maken regelmatig mee dat de robots.txt verkeerd wordt ingevuld. Daardoor is geen van de webpagina’s doorzoekbaar door robots van Google, Bing, Yandex, etc. Hoe hard de eigenaren van deze websites werkten om meer bezoekers te krijgen: een zo’n foutje zorgt ervoor dat de site niet op pagina’s van zoekmachines wordt getoond.
Mobiel vriendelijke website
Is je website geschikt voor mobieltjes? De meeste mensen zoeken naar informatie over een product of dienst met hun mobieltje. Google weegt daarom het functioneren van je site op een mobiele telefoons zwaarder dan op een desktop of laptop. Dit betekent dat als je site niet mobielvriendelijk (ook wel ‘responsive’ genoemd) is, je automatisch lager in Google zal scoren. Het is een goed idee om je website voor mobieltjes anders in te richten dan voor laptops.
Hoe lang het duurt voordat je webpagina's op de eerste pagina van Google staan
- wekelijks goede, relevante teksten plaatst die SEO-proof zijn,
- ervoor zorgt dat je je sociale media platforms bijhoudt,
- en ook klantvriendelijke service verleent,
dan is dat een goed begin! Daarnaast kun je met Google adverteren helpen je pagina’s sneller te laten ranken.
SEO is geen eenmalige actie maar een groeiend proces
Even snel SEO laten doen om binnen een paar weken in de top 3 van Google te scoren met je nieuwe site, is nagenoeg onmogelijk. SEO is een strategie die hoge eisen stelt aan de uitvoering en het moet worden bijgehouden.
Je kunt er wel voor kiezen om een SEO bureau in te schakelen om je site SEO-proof te maken, zodat je een goede basis hebt waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.
De algoritmes van Google veranderen met regelmaat, waardoor jouw website in eens veel lager kan scoren op de Google Zoekpagina. Ook de interesses van mensen en de zoekwoorden die zij gebruiken zijn geen vaststaande gegevens. Bovendien staan je concurrenten ook niet stil. Je moet je site blijven ontwikkelen en met nieuwe Google SEO-updates aan de slag.
Daarom moet het proces van crawlen, onderzoek doen en de aanbevelingen uitvoeren die voortkomen uit een SEO-Audit, ongeveer elke drie tot zes maanden opnieuw gebeuren. Voor websites en webshops met een hoge ranking en een zware competitie, mag dit maandelijks (soms wekelijks) – aangevuld met een nauwlettende controle op de statistieken en veel goede website inhoud van uitstekende kwaliteit.
Zoekmachine-optimalisatie (SEO) gebaseerd op de eisen van Google
Alle zoekmachines hebben hetzelfde doel: de beste, meest relevante resultaten aan hun gebruikers laten zien.
Wij nemen niet iets aan omdat iedereen het zegt. Onze SEO-strategieën zijn gebaseerd op kennis, gedegen onderzoek en up-to-date informatie over SEO-vereisten van Google.
MarsConnects is ook Google Analytics IQ en Inbound Marketing gecertificeerd. Deze kennis is goed om SEO marketing op een strategische wijze te implementeren.
Wij willen dat je slaagt met je onderneming en dat kan alleen als de basis van je website of webshop in orde is en als er een strategie is om je doelen te behalen. Als ervaren SEO-er analyseren we elk aspect van je bedrijf, website, potentiële klanten en je concurrentie, voordat we een strategie opstellen. Onze SEO-strategieën zijn gebaseerd op gegevens die meetbaar en aantoonbaar zijn. Zo weten wij precies welke SEO technieken voor jou de beste resultaten zal opleveren.
SEO werkzaamheden op maat
Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de SEO-werkzaamheden uit te besteden en de rest zelf doen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld een SEO-audit uitvoeren, zodat je precies weet wat je aan je website moet doen om het te verbeteren. Als je wilt weten welke relevante sleutelwoorden voor jouw website of webshop het best te gebruiken zijn, dan voeren we graag een onderzoek uit. Je krijgt dan van ons een lijst met de beste sleutelwoorden en vragen die door mensen worden gesteld over jouw dienst of product, zodat je hierop kunt inspelen.
Wanneer jouw site al een poosje in de lucht is en je scoort redelijk goed in Google, dan kunnen wij je helpen om je positie te behouden of te verbeteren. Met een uitvoerige audit waarmee je je webpagina’s kunt perfectioneren, een sleutelwoorden onderzoek, een concurrentie-analyse, een marketingplan en een contentplan, zorgen we samen voor een strategische aanpak om je organisch verkeer te vergroten om meer ideale klanten te krijgen.
Heb je een webshop en je wilt meer bezoekers krijgen? Lees dan ons artikel “Meer bezoekers naar je webshop krijgen” met tips voor starters en voor de ervaren online ondernemers.
- Margreet Nannenberg
- 21 april 2021