Je website promoten: 7 Manieren om je bedrijf bekend te maken
Een website creëren is nog maar het begin. Nadat je er veel tijd en moeite hebt besteed aan het opzetten van je online bedrijf, moet je ervoor zorgen dat het gevonden wordt. Je nieuwe website bekend maken is dus de volgende stap. Je website promoten door betaalde advertenties kan hoog in de kosten lopen. Omdat niet iedereen een groot budget ter beschikking heeft om in advertentiecampagnes te investeren, hebben we in dit artikel 7 voordelige manieren op een rijtje gezet waarmee jij bezoekers naar je website kunt krijgen.

Je website promoten: 7 manieren om je bedrijf bekend te maken
1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is de basis van je website. SEO is het proces om je website vindbaar te maken en hoger in Google te laten scoren. Het optimaliseren van je site zorgt voor consistent organisch verkeer en vraagt om een goede SEO strategie. Voor websitepromotie is het toepassen van SEO de beste tactiek om resultaten op lange termijn te krijgen.
Je website promoten met SEO is niet eenvoudig en vraagt geduld. Veel mensen geven het al snel op. Dit komt omdat zij na het publiceren van berichten of blogs een stijging zien in het aantal bezoekers naar hun website, maar dat dit verkeer ook weer snel afneemt. Daarom is het noodzakelijk om met regelmaat nieuwe berichten te plaatsen die voor de doelgroep aantrekkelijk zijn. Zo bouw je je volgers op die geïnteresseerd zijn in jouw content en mogelijk een product van je willen kopen of gebruik maken van je diensten.
Wil je je website SEO-proof hebben zodat je een goede basis hebt om je te richten op kwalitatief goed inhoud waarmee je hoger in Google kunt ranken en waarmee je kunt concurreren? Neem dan contact met ons op, want onze SEO diensten leveren resultaten op!
2. Gastbloggen
Gastbloggen is een manier om aandacht binnen je niche te krijgen, je backlinkprofiel te versterken en contacten binnen je branche te leggen. Met gastbloggen plaats je een artikel op een andere site die gerelateerd is aan jouw aanbod van diensten of producten. Je kunt hiermee mensen bereiken die geïnteresseerd zijn en meer van jou willen weten. Het is een manier om meer verkeer naar jouw website te trekken.
Je website promoten met linkbuilding door gastbloggen kan een goede manier zijn, maar het is niet de meest betrouwbare methode om meer bezoekers te krijgen. Je krijgt mogelijk wat meer verkeer naar je site zodra je gastblog is gepubliceerd, maar in de praktijk resulteert dit meestal niet in vaste bezoekers. Ook zijn er regels waar je je aan moet houden als je gaat gastbloggen, om problemen met je Google rankings te voorkomen. Lees hierover in ons artikel “Guest Posting (gastbloggen): Doen of niet?”.
3. Linkbuilding
Met linkbuilding kun je ook je website promoten. Hiermee bouw je backlinks op van andere sites die gerelateerd zijn aan jouw aanbod. Zoekmachines zien een backlink als een indicator van de waarde van de inhoud van je pagina’s. Hoe meer kwalitatief goede backlinks je hebt, hoe groter de kans is dat je hoog in Google kunt scoren.
Om backlinks te krijgen heeft je site wel inhoud nodig van hoge kwaliteit, want anders willen andere website-eigenaren niet naar je linken. Jouw website moet immers toegevoegde waarde hebben voor hun bezoekers. Zorg er dus voor dat je goede artikelen hebt die voldoen aan de SEO-regels en die aantrekkelijk zijn om naar te linken. Lees ook ons artikel “Goede backlinks krijgen door linkbuilding op de juiste manier”.
4. Je bedrijf promoten via social media
Afhankelijk van waar je doelgroep te vinden is, kun je je website promoten op Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, TikTok, Quora en andere sociale platforms. Deze platforms kunnen belangrijk zijn om de betrokkenheid van je bezoekers te vergroten en meer naamsbekendheid krijgen. Met alleen maar adverteren van je producten of diensten krijg je geen trouwe volgers. Communiceer met je doelgroep en deel informatie waar zij wat aan hebben.
Elk social media kanaal heeft haar eigen publiek. Op het ene platform worden GIFs en memes gewaardeerd, op het andere zien zij liever een goed onderbouwd artikel. Pas je promoties dus aan aan het publiek. Wanneer je berichten plaatst met een link naar je website, zorg er dan voor dat dit geen ‘schreeuwerige’ reclame is. In plaats daarvan kun je beter een artikel plaatsen met een link en een vraag waarop je volgers kunnen reageren.
5. Blogger outreach
Outreach is ook een manier om backlinks te krijgen voor het promoten van je website. Met deze strategie breng je de inhoud van je site onder de aandacht van bloggers en influencers in je branche. Hiermee wil je bereiken dat zij over je praten en naar je websitepagina linken.
Om een backlink van een blogger of influencer te krijgen, heb je geduld en goede communicatieve vaardigheden nodig. Ook zorg je dat je eerst goed onderzoek doet voordat je contact opneemt. Je wilt immers onderhandelen om een link van jouw website geplaatst te krijgen. Outreach werkt alleen wanneer je bruikbare inhoud op je site hebt. Dit betekent dat het waarde toevoegt aan je doelgroep en dat het de moeite waard is om te delen of ernaar te linken.
6. Geef iets van waarde weg
Creëer iets van waarde en biedt het gratis aan. Denk bijvoorbeeld aan een ebook, een aantal filmpjes op YouTube, een gids of een infographic. Van belang is dat het een unieke inhoud heeft dat te maken heeft met je producten of diensten en dat het waardevol is voor je bezoekers.
Je kunt met deze strategie je naamsbekendheid vergroten en de vruchten plukken van mond-tot-mondreclame. Vooral wanneer je dit promotiemateriaal deelbaar maakt door een eenvoudige link te plaatsen.
7. Ga een gesprek aan en maak gebruik van Google Alerts
Je website promoten kan ook gewoon op de ouderwetse manier: praat met mensen. In een gesprek waarin interesses worden besproken, is het niet vreemd om je website aan te halen. Wil je online in gesprek met mensen die je niet kent, maar die het wel hebben over soortgelijke producten of diensten die jij aanbiedt, dan kun je hieraan deelnemen.
Om te weten waar op internet over jouw producten wordt gesproken, kun je Google Alerts inschakelen. Deze tool meldt wanneer bepaalde zoekwoorden online worden gebruikt. Hiervoor kun je zoekwoorden gebruiken die bestaan uit je bedrijfsnaam, het merk van je producten of trefwoorden die veel in jouw branche worden gebruikt. Zodra deze zoekwoorden op het internet worden vermeld, ontvang je een e-mailbericht met de links naar het bericht. Jij kunt er dan voor kiezen om informatie te geven of vragen te beantwoorden door te reageren op een bericht dat een lezer heeft achtergelaten. Strooi niet met links naar je website, maar concentreer je op het opbouwen van relaties en het delen van kennis. Deel je link alleen wanneer het echt relevant is.
Welke strategie is het beste om je website te promoten?
Het bepalen van de juiste strategie voor het promoten van je website is afhankelijk van jouw aanbod, de concurrentie in je branche, de tijd en vaardigheden die je tot beschikking hebt en je budget. Meestal is een combinatie van de hierboven genoemde manieren het meest effectief. Wanneer je deze strategieën hebt ingezet en voldoende verkeer naar je site hebt opgebouwd dat tot conversies leidt, kun je altijd met Google adverteren beginnen om het bereik en de verkoop te vergroten.
Voor je langetermijn strategie is SEO effectief voor het genereren van bezoekers en om de waarde van je website op te bouwen. De meeste andere methoden zijn geschikt om het verkeer naar je website een boost te geven, maar deze leveren vaak kortstondige resultaten op.
Heb je een webshop en je wilt meer bezoekers krijgen? Lees dan ons artikel “Meer bezoekers naar je webshop krijgen” met tips voor starters en voor de ervaren online ondernemers.